4 Online Marketing Must Haves - Heb Ze Niet En Blijf Onsuccesvol

Heel eenvoudig. 4 online marketing zaken die je als online onderneming verplicht moet hebben. Zet je ze niet in, is het onmogelijk om succes te hebben.

1: Een Strakke En Goed Werkende Website

Iedere bezoeker, met elke snelheidsverbinding, elke browser en elk soort device (PC, MAC, iPhone, iPad, "¦) moet je website vlekkeloos kunnen bekijken. Technisch gezien moet je website dus gewoon in orde zijn.
Zoniet zorgt dit voor frustratie en conversieverlies bij bezoekers en loop je zelfs kans dat zoekmachines de website niet eens (kunnen) opnemen in hun index.
Design mag niet onderschat worden. Zorg voor een professionele uitstraling. Die krijg je trouwens meestal niet door stockfoto's en zelfgemaakte logo's in paint.

Tips:

  • Weten hoe je website eruit ziet in andere browsers, besturingssystemen en beeldschermformaten? Ga naar Browsershots.org.
  • Vraag vrienden en familie of je even je website mag bekijken op hun device (iPhone, iPad enz.). Extra tip, vraag meteen feedback over je website.
  • Snelheid is belangrijk! Doe eens een test op Webpagetest.org en zie welke zaken er voor vertraging zorgen.
  • Bespaar niet op design en techniek. Het zal je later zuur opbreken.
  • Bespaar niet op webhosting. Snelheid en betrouwbaarheid moeten leidend zijn, niet de prijs!

2: Webteksten Om Je Vingers Bij Af Te Likken

Uiteindelijk draait het in 99% van de websites om de teksten. Met deze teksten laten we een bezoeker namelijk datgene doen wat we van ze verwachten.
Het is dus zaak dat deze teksten verdomd goed zijn geschreven!

Tips:

  • Spelvouten zijn uit den boze. Spelfoutten zijn uit den boze. Speelfouten zijn uit den boze. Duidelijk? Lees elke tekst dus 3x na. En laat hem daarna nog eens 3x nalezen door anderen.
  • Dit is moeilijk leesbaar. Zorg dus voor een voldoende groot lettertype.
  • Zwarte letters op een witte achtergrond geeft het meeste contrast. Donkergrijze letters op een lichtgrijze achtergrond niet!
  • Lees het artikel 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website van Aartjan van Erkel, of beter nog, spit zijn hele website door.

3. Een Statistiekenprogramma Waar Je Ook Werkelijk Iets Mee Kunt En Doet!

Als "online ondernemer" moet je weten waar je bezoekers vandaan komen, of ze wel daadwerkelijk hun doel bereiken en welke onderdelen van je website hier positief (of negatief) aan bijdragen.
Zonder statistieken kun je eigenlijk net zo goed een offline bedrijf beginnen ;-).
Zorg dus dat je op zijn minst Google Analytics hebt geïnstalleerd. Ben je een absolute beginner op het gebied van Google Analytics? Doe jezelf een plezier en lees het artikel "A beginner's guide to Google Analytics 5" (Engelstalig).

Tips:

  • Google Analytics is de absolute top op het gebied van gratis statistiekenprogramma's en biedt de noodzakelijke functies.
  • Wanneer je statistiekenprogramma nog in "hits" meet weet je dat het tijd is om over te stappen.
  • Zorg dat je de verschillende rapporten leert lezen zodat je ook daadwerkelijk actie kunt ondernemen (lees: ervoor kunt zorgen dat je website voor meer leads en omzet gaat zorgen).

4. Een Trafficstrategie Die Bij Jouw Bedrijf Past

Newsflash: een website alleen is niet voldoende. Je zult ook bezoekers moeten hebben. En die bezoekers krijg je niet zomaar, die moet je namelijk verdienen. Sterker nog, er zal tijd of geld geïnvesteerd moeten worden in bezoekers. (En nee, tijd is niet hetzelfde als geld. Tijd is namelijk beperkt, geld niet 😉 ).
Ben je een loodgieter met een actieradius van 30 kilometer? Dan is een landelijke viral game niet echt nodig. Zorg dan bijvoorbeeld voor een goede Google Places pagina.
Mijn advies? Investeer op zijn minst in een goede zoekmachine marketing strategie. En vergeet ook zeker niet de offline promotie van je website.

Tips:

  • Laat je goed informeren over de verschillende trafficstrategieën en kies degene die het beste bij jouw bedrijf passen.
  • Een goed zoekwoordonderzoek is ontzettend belangrijk. Kun je eventueel zelf doen. Zeker met de gratis videocursus zoekwoordonderzoek die je hier kunt volgen (wel even inschrijven op de nieuwsbrief).
  • Zorg ervoor dat je weet en meet wat er geïnvesteerd wordt in de verschillende verkeersbronnen. Aangezien je namelijk ook Google Analytics hebt geïnstalleerd kun je nu precies zien wat de verschillende verkeersbronnen opleveren. Tadaa, we hebben onze Return On Investment!

Conclusie

Deze 4 punten zijn niet allesomvattend, dat begrijp ik maar al te goed. Toch is het praktisch onmogelijk om succesvol te zijn zonder één van de bovenstaande zaken. Doe er je voordeel mee!
Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Ik hoor ze graag in de reacties hieronder.
Tenslotte wil ik je vragen of je dit artikel wil delen via één van de onderstaande knoppen (alleen als je het een goed artikel vond uiteraard ;-)), bedankt!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Donkergrijze letters op een lichtgrijze achtergrond niet! - Goede en vrij logische conclusie, toch hanteren jullie deze regel zelf niet? (zie donkerblauw op blauw in de rechter balk).
    Reden?

  2. Geweldig overzichtje. Ben het overigens met Janneke eens. Gelikte teksten is OK, maar goede content is Top. En misschien wel: tenminste 1 onweerstaanbaar en geloofwaardig aanbod dat je lijst vergroot.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top