Er zijn grote verschillen tussen de consumenten die jouw webwinkel bezoeken. De één bezoekt de webshop om gewoon wat rond te kijken, terwijl de ander binnen een aantal kliks een product heeft besteld. Online consumenten kun je indelen naar hun eigenschappen. In deze blogpost van Checklist Webwinkel lees je wat voor bezoekers er zijn en waarom het handig is om dit te weten ;-).
Om je aanbod goed in de markt te zetten, is het belangrijk om de doelgroep goed te kennen. Die kennis zet je in voor marketingdoeleinden, acties en het inrichten van jouw webwinkel. Helaas ben je er dan nog niet helemaal, want ook het gedrag van klanten binnen de doelgroep verschilt. Bekijk wat voor gedrag jouw klanten vertonen aan de hand van deze 6 typen klanten.
#1 Active shopper
Dit is een frequente shopper. In zijn dagelijkse zoektocht is ie gevoelig voor leuke extra's.
TIP: Geef slimme kortingen weg. Bijvoorbeeld ‘bestel nu, en ontvang 20% korting op uw volgende bestelling'. Zo vergroot je de kans dat de online shopper terugkeert in jouw webwinkel.
#2 Impatient shopper
Dit is de ongeduldige klant. Lukt het hem niet om binnen een aantal kliks het product te vinden en te bestellen, dan is de kans groot dat hij de webwinkel verlaat.
TIP: Deze bezoeker komt waarschijnlijk via een zoekmachine of vergelijkingssite op de pagina. Zorg dat hij meteen op de pagina terecht komt waar hij het product kan aanschaffen.
#3 Loyal shopper
Een loyale klant is uiteraard van harte welkom in jouw webwinkel. Deze klant is verantwoordelijk voor herhaal aankopen en kan uitgroeien tot een ambassadeur van mond-tot-mondreclame.
TIP: Een loyale klant moet je aan jouw webwinkel binden, bijvoorbeeld met vaste klant korting. De klant voelt zich daardoor betrokken en zal daarover vertellen tegen andere mensen.
#4 Free shipping shopper
Deze online consument jaagt op koopjes die gratis verzonden worden. Verzendkosten wegen voor hem zwaar en zijn een reden om af te haken.
TIP: Gratis verzenden ligt natuurlijk het meest voor de hand. Maar probeer dan wel de verzendkosten in de totaalprijs te verwerken.
#5 Disctracted shopper
Deze bezoeker van uw website gooit zijn winkelwagentje helemaal vol, maar rekent niet af.
TIP: Met Google remarketing maak je van deze verlaters toch klanten. Met dank aan cookies kun je deze mensen er op andere websites aan herinneren dat hun winkelwagentje nog vol is.
#6 Determined shopper
Dit is een bezoeker die eerst het product meerdere keren bekeken wil hebben. Pas als hij zichzelf ervan heeft overtuigd dat uw product de beste keuze is, gaat hij over tot een aankoop.
TIP: Achterhaal het e-mailadres van deze bezoeker en stuur hem een e-mail sturen met daarin een aanbod en extra productinformatie.
Herkennen
Het is niet eenvoudig om de doelgroep op deze manier te ontleden. Probeer daarom marketingacties te bedenken die je per klantensoort kunt toepassen. Als uitgangspunt neem je het verrijken van jouw klantenbestand. Want als je bijvoorbeeld de frequente shopper aan jouw klantenbestand kunt toevoegen, heeft dat een positieve invloed op de omzet ;-).
Dit artikel is geschreven door Checklist Webwinkel.
Speciale actie lezers Karelgeenen.nl
Meer weten over marketing? Lezers van karelgeenen.nl profiteren van 20% inschrijfkorting op de Themadag Marketing. Deze themadag vindt plaats op 21 mei 2013 in Utrecht.
Checklist Webwinkel organiseert de Themadag Marketing speciaal voor webwinkeliers die in één dag een volledig beeld willen krijgen van alle marketingmogelijkheden voor hun eigen webwinkel.
Vragen die aan bod komen: Hoe werf ik meer klanten? Hoe verkoop ik meer aan mijn bestaande klanten? Hoe behoud ik mijn klanten? Stap voor stap krijgt u antwoord door stil te staan bij de mogelijkheden van uw nieuwsbrief, online adverteren, zoekmachinemarketing, social media en marketinguitingen op uw product.