Gastblog - Wat is voor jou meer waard een liker of een volger?

Karel
3/6/2013
Social media
X
min leestijd
Karel
3/6/2013
Social media
X
min leestijd

Als zelf respecterend bedrijf anno 2013 moet je natuurlijk actief zijn op een social media platform. Op dit moment is Facebook veruit het grootste platform in Nederland, gevolgd door YouTube, LinkedIn en daarna pas Twitter.Toch is het grootste platform niet meteen de beste keus voor jouw bedrijf. Uit eigen ervaringen is dat voor elke onderneming verschillend. Ik heb gemerkt dat het op Twitter veel makkelijker is om in een korte tijd op een relatief hoog aantal volgers te bereiken, terwijl het op Facebook lastiger is om een enkele like te ontvangen. Daar staat tegenover dat je op Facebook, meer ziet van het profiel van jouw fan.Op Twitter is het volgen van iemand erg makkelijk, het is zelfs mogelijk om volgers van iemand anders aan te klikken en allemaal in één keer te volgen. Hierbij wordt er niet gekeken waar die persoon vandaan komt en of diegene überhaupt interessant is om te volgen.Bijna iedereen die jou volgt is zakelijk actief op het platform. Facebook wordt veel meer privé gebruikt en dat heeft juist zijn voordelen voor kleine ondernemingen, zoals de plaatselijke groenteboer. Ik wil vandaag dieper ingaan op het verschil van een like en een volger.

Overlapping Twitter FB

Bron: Newcom Research

Op Facebook ontvang je de like minder snel dan een volger op Twitter. Dit komt omdat Twitter een meer open omgeving is waar iedereen elkaars tweets kan lezen (of je moet ze afschermen) en op Facebook je ze zelfs kan beperken tot alleen je vrienden.Hierdoor voelt Facebook persoonlijker en hebben Facebook gebruikers meer het gevoel dat de berichten alleen worden gedeeld met mensen die daar behoefte aan hebben. Daardoor zie je ook dat het privégebruik hoger is op Facebook t.o.v. Twitter. Men deelt vaker foto's, en melden d.m.v. statusupdates vooral wat ze op dat moment bezig houdt.Voor deze mensen voelt de Facebook-omgeving als ‘besloten' en daarom is een ‘vind ik leuk' meer waard dan een volger. Ze zijn echt geïnteresseerd in je. Dat bleek vooral toen ik vorige maand de clicks per fan op Facebook bekeek: 6 (!) keer hoger dan op Twitter.

Gesprek op Facebook biedt meer mogelijkheden

Op Facebook heb je geen limiet qua hoeveelheid tekens en kun je de afbeeldingen direct zien. Daardoor is het makkelijker om een gesprek te voeren en ontvang je vanzelfsprekend ook meer reacties. Op Facebook kun je reageren op een post en op Twitter kun je alleen maar de tweet ‘Retweeten' en citeren, waar je ook weer moet letten op de hoeveelheid tekens.Op Facebook kun je reageren op een status en kun je daaronder reageren op deze reactie. Zo is het makkelijker om contact te houden met je ´klanten´ en staat alles overzichtelijk op een pagina. Op Twitter komt dit allemaal op de pagina @ verbinden te staan en komt dit in een overzichtspagina te staan. Deze is moeilijker te overzien dan het overzicht op Facebook.Ook is het voor anderen lastig om het gehele gesprek te lezen waar ze wellicht een antwoord op hun vraag kunnen vinden.

Groei Social Media

Bron: Newcom Research

Wie weet, is Facebook over een paar jaar wel weer vervangen door een ander medium. Maar het sociale aspect van Facebook zal mijns inziens blijven. En jouw ervaringen met een dergelijk sociaal netwerk gaan ook dan zeker hun meerwaarde bewijzen.

Het belang van een content strategie schuif ik niet aan de kant. De content die je verspreid is belangrijker dan het aantal volgers of likes. Maar toch"¦ voor mij is een like op Facebook veel meer waard, omdat ik hier meer uit haal omtrent de hits per fan (richting mijn website) en de interactie die ik ermee bereik in vergelijking met volgers op Twitter.

Wat is voor jouw meer waard? Een liker of een volger? Reageer op de stelling en beargumenteer jouw voorkeur in de reacties!

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Chelsea Bosters, ondernemer pur sang en eigenaar van marketingmed.nl. Je kunt als beginnende ondernemer ook bij Chelsea terecht voor persoonlijke social media cursussen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier