Hoger in Google met de Google gedachte

3 april, 2008

Het belangrijkste voor Google is relevantie. Wanneer je dit goed begrijpt weet je ook wat je moet doen om hoog te scoren in de zoekmachines.

Deze theorie, die ik zelf graag de “Google gedachte" noem heb ik samengevat in een korte video. Bekijk de onderstaande video en scoor hoger in Google!

Is je iets nog niet helemaal duidelijk of wil je je mening kwijt over deze theorie laat dan hieronder even een reactie achter.

PS: Andere webloggers zijn van harte uitgenodigd om deze video op hun blogs te plaatsen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat deze theorie door elke webmaster bekeken zou moeten worden 😉

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ha Karel, Zo als Sven al zegt; veel was ook bij mij al bekend als klant van Karel Geenen! De vele wijze (privé)lessen die ik reeds van je kreeg nu nog in een video zetten, voor ieder die met het fenomeen "Geenen" (nog)niet bekend is, was een goed idee. En, inderdaad, toch nog wat minder bekende dingetjes opgepakt zoals bijvoorbeeld de naam van de inkomende link. Perfect!!

  2. Mooie video. Het is altijd goed om bij de basis te beginnen. Ik heb er al veel over gelezen maar het zoeken naar inkomende links blijf ik toch het lastigste vinden. Vooral kwalitatieve links zoeken is lastig.

  3. Goeie video. Toch vind ik dat goede webdesign (css)erg onder belicht wordt. Het overkomt jouw vast regelmatig dat een klant bij je komt en graag z'n site wil optimaliseren en vaak blijkt dat de site slecht gebouwd is (Frames, tables, slechte css). Dit MOET ook verbetert worden anders wordt je content alsnog niet goed geïndexeerd.
    Als laatste zou ik graag willen opmerken dat aan het eind iets had kunnen zeggen over de Google Webmaster Tools. Dit is een verstandiger wijze van 'aanmelden' bij Google.

  4. @Reynder
    Er zijn nog tal van andere belangrijk dingen die je in de gaten moet houden. Maar het ging er mij meer over om de "Google gedachte" over te brengen.

    Die video is trouwens echt cool (andere van hem ook...)

  5. Het was al gezegd, maar echt goede video. En duidelijk ook voor mensen die Nederlands leren 🙂

    Relevante links zijn goed in jouw specifiek niche, maar hoe is het met algemene traffic? Men kan klanten krijgen van verschillende kanten... Ik bedoel: als iemand als een architect werkt in Groningen en heeft blog over interessante gebouwen in regio Groningen. Hij kan veel traffic krijgen op dat blog, waar hij ook iets over zijn werk kan zeggen. Sommige mensen kunnen dan zijn diensten gebruiken.

    Mijn advies is dan niet alleen in termen van "computer relevantie" maar ook in "menselijke relevantie" denken. Want het gaat niet om hoger in Google zijn, maar meer winst hebben.

    Sorry voor mijn Nederlands 😉

  6. Hallo Karel,

    Ik vind het ook een goede video en heb er al het een en ander aan gehad. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoeld met die tekst voor foto's. Bedoel je dat je de foto's opslaat met de tekst die slaat op de pagina's?
    Ik ben nog maar een beginnende websitemaker en sommige dingen begrijp is daardoor niet helemaal.

    Groetjes Henny

  7. @Henny

    Je kunt je afbeeldingen op twee manieren optimaliseren. De bestandsnaam (dus opslaan met zoekwoorden) en nog belangrijker de alt-tag.

    De alt-tag is voor als de afbeelding niet kan worden geladen (er komt dan de alt-tag te staan) en voor blinden. De alt-tag kan dan worden voorgelezen.

  8. @henny Het kan voorvallen dat foto's niet altijd worden getoond, niet alle browsers tonen foto's (bv. browsers voor blinden). Door een alt mee te geven (alt staat voor alternative text). Zullen ook zij weten waarover de foto gaat.

  9. Ik ga niet volledig akkoord met je succes theorie van Google,
    Het succes van Google is in grote mate te danken aan de simpele layout en de lokale services (google.be,google.nl)
    De kracht van Google is wel in grote mate te danken aan het feit dat ze enorme hoeveelheden informatie indexeren en dus automatisch méér en betere resultaten aanboden dan de concurrentie,in de beginjaren ( <1999 ) maakte ik niet veel gebruik van zoekmachines, de zoekresultaten waren toen zeer teleurstellend, nu zijn ze veel beter o.a. dankzij de websitebuilders die het belang van goede teksten, structuren en links begrepen..het is dus niet alleen Google zijn succes..

  10. Nog vergeten te vermelden dat zoekresultaten in de beginjaren dankzij de goedkope en supéérsnelle inbelverbindingen te tijdrovend waren en daarom niet veel gebruikt werden..

  11. @edwin
    Het is niet zozeer de succes theorie van Google maar eerder bedoeld als succes theorie voor ondernemers bij Google.

    Het succes van Google is inderdaad ook zeker te danken aan de simpele layout.

  12. Ik heb nou iets vreemds. Al enkele dagen veranderd de positie van mijn website binnen de organisache resultaten als ik op vernieuwen druk.... Op één van onze belangrijkste zoekwoorden "bijbanen" staan we de eerste keer niet eens op de eerste/tweede pagina en de andere keer op positie 4. Iemand enig idee hoe dat kan? Alvast bedankt voor de tips.

  13. Ik merk bij heel veel klanten van mij dat men seo ziet als rocket science. Door enkel de term relevantie te laten vallen, wordt het eenvoudiger. Aan die kapstok kan alles op worden gehangen inderdaad. Goed verhaal!

  14. Leerzame video! Het meeste wist ik wel, maar sommige dingen moet je gewoon vaker horen voordat je het er echt wat mee doet. De tip van relevante websites neem ik ter harte. Thanks!

  15. Hallo Karel,

    Zeer goed video uitleg, alleen inmiddels al weer 3 jaar oud.
    3 jaar geleden richtte o.a. Google zich op 'relevantie' helemaal waar, echter het moest wel door computeralgoritmes te vangen zijn.

    Hoe zijn nu, juli 2011 jouw gedachten over dit onderwerp?
    Hoe blijft Google zorgen voor relevante zoekresultaten, met alle SEO bedrijven die er zijn (en die wel de juiste 'regeltjes' toepassen, maar niet per definitie kwaliteit aanbieden)?
    M.a.w. hoe zoekt en vind Google 'kwaliteit' anno 2011?

    1. Google richt zich nog steeds op kwaliteit en relevantie. Met de panda update wordt steeds duidelijker dat google zijn algoritmes blijft aanpassen, bv met signalen zoals:

      -hoeveelheid en locatie van de ads
      -content
      -social / brand traffic
      -geblockt worden in de serp, google + button
      -info van google toolbar e.d. Hoe lang blijft de bezoeker op een pagina.

      etc, etc

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *