Scoor hoger in Google door dode pagina's op te sporen en te "wijzigen"

Google hecht veel waarde aan kwaliteit, en pagina’s van lage kwaliteit op onze website kunnen ervoor zorgen dat Google “negatief" over je website als geheel gaat denken. Wanneer je een tijdje bezig bent met je website, heb je in de loop van de tijd heel wat pagina’s gemaakt. Zeker wanneer je zoals wij een grote blog hebt is dit vaak aan de orde. Maar niet elke pagina bevat geweldige content.

Misschien gaat het om een tijdelijke pagina, of is de content inmiddels achterhaald. Hoe dan ook, dergelijke content willen we liever niet op onze website. Deze “dode" pagina’s op je website vinden is overigens helemaal niet zo moeilijk. In het artikel hieronder laat ik zien hoe je dit eenvoudig en snel kunt doen! Daarnaast leer je wat je kunt doen met deze pagina's.

Niet bezocht = dode pagina

We mogen er rustig vanuit gaan dat een pagina die de afgelopen 3 maanden niet meer is bezocht (seizoensgebonden pagina's daargelaten), als dood beschouwd mogen worden. Blijkbaar trekken deze pagina's geen verkeer meer via interne of externe links, social media, Google of eender welke verkeersbron.
Dergelijke pagina's kunnen we heel eenvoudig achterhalen met slechts 2 tools: Google Analytics en Excel.

Stap 1: Exporteer alle pagina's die in de afgelopen 3 maanden zijn bezocht

Hiervoor ga je naar Google Analytics, kies je links in het menu alle pagina's en een tijdsperiode van drie maanden. Tenslotte kies je onderaan nog even dat je maximaal 5000 pagina's ineens wil zien, anders exporteert Google alleen de eerste 10.

Na deze selectie kies je exporteren en kies je voor de Excel of Google Spreadsheet optie. Open dit bestand en zorg dat je alle URL's in kolom B hebt staan, de rest van de kolommen mogen verwijderd worden. Noem deze kolom even "Bezochte pagina's Analytics".

Supertip!

Je kunt er ook voor kiezen om eerst een segment toe te passen binnen Google Analytics waarbij je alleen het organische verkeer laat zien. Wanneer je dit doet dan krijg je dus alle pagina's die wel op je website bestaan maar niet scoren in Google, of in ieder geval geen kliks genereert vanuit Google.

Hiermee moet je wel oppassen, want er komen dan heel waarschijnlijk ook pagina's naar voren die misschien wel nooit traffic uit Google ontvangen, maar die wel noodzakelijk zijn en wel degelijk door bezoekers worden bezocht (via interne navigatie of advertenties bijvoorbeeld.) Denk hierbij aan landingspagina's of bijvoorbeeld bedankpagina's. Deze wil je uiteraard niet zomaar verwijderen!

Stap 2: Kopieer alle pagina's van je website

In deze stap ga je alle pagina's van je website kopiëren en plakken in hetzelfde bestand als de Google Analytics export.

Optie 1:

Als het goed is maak je al gebruik van een sitemap, dus kan het handig zijn om hier alle URL's uit te knippen. Wij halen hier bijvoorbeeld onze sitemap.

Optie 2 (voorkeur):

Je kunt ook gebruik maken van de gratis crawltool Linksleuth. Deze heeft over het algemeen wel mijn voorkeur omdat deze meestal completer is dan de sitemap. Het kan namelijk nog wel eens voorkomen dat je bepaalde URL's niet in je sitemap hebt staan.

Een ander voordeel van is dat je eenvoudig ook de statuscodes, titel en meta-description van de verschillende pagina's kunt zien. Dit kan weer handig zijn voor andere SEO optimalisaties.

Welke optie je ook kiest, plak deze URL's in kolom A. Belangrijk is om er hier voor te zorgen dat de URL's exact dezelfde structuur hebben.

Stap 3: Kleur alle "dubbele" of geef unieke waarden

Optie Google spreadsheet

In de onderstaande video leg ik even uit hoe je eenvoudig de unieke URL's uit Google spreadsheet kunt halen:

(Klik hier voor de gebruikte Google Spreadsheet Addon)

Optie Excel

Binnen Excel heb je de optie om dubbele waarden een kleur te geven, en dat is precies wat we willen doen. Weet je niet hoe je dit moet doen, bekijk dan even deze instructies.
Alle pagina's die in kolom A staan en niet in kolom B voorkomen, zijn je zogenaamde "dode" pagina's. Dit zijn pagina's die wél bestaan op je website, maar die in de afgelopen drie maanden niet meer zijn bezocht (volgens Google Analytics).

Wat kan ik doen met deze "dode" pagina's?

Er zijn verschillende manieren hoe je om kunt gaan met dergelijke pagina's. De drie meest voorkomende opties zijn hieronder beschreven:

Optie #1: Herschrijven en verbeteren

Soms is een artikel gewoon niet meer van deze tijd, maar is het onderwerp wel nog interessant. In plaats van een compleet nieuw artikel te schrijven, kun je er ook voor kiezen om het bestaande artikel te herschrijven. Op die manier zorg je ervoor dat alles weer up-to-date is.

Deze optie is trouwens perfect te combineren met dit artikel: herpubliceren van oude content.

Optie #2: Samenvoegen / herbruiken van de content

Een andere optie is om een aantal van dit soort dode pagina's samen te voegen, tot een wat groter artikel van betere kwaliteit. Kies dan één pagina waarop je de andere samenvoegt, en redirect de anderen met een 301 naar deze betreffende pagina.

Een soortgelijke optie is om de content toe te voegen aan pagina die al wel goed scoort. Op deze manier maak je deze pagina nóg sterker en heeft de content toch nog nut gehad. Vergeet dan ook niet om de oude pagina te redirecten met een 301, naar de reeds goed scorende pagina.

Optie #3: Verwijderen en redirecten naar best bijpassende pagina

Wanneer je niets meer met de content kunt doen (of als deze zoals in optie #2 de content is toegevoegd aan een andere pagina), kan de pagina worden verwijderd van je website. Hierbij is het wel van belang om de URL met een 301-redirect door te sturen naar de pagina die hier het beste op aansluit.

Conclusie

Het opsporen en verwijderen/samenvoegen van dode pagina's is erg eenvoudig. Het kost relatief ook weinig tijd, en het is gelukkig niet iets wat je iedere maand hoeft te doen. Ons advies is om deze stappen eens per jaar te doorlopen.

Op deze manier behoud je een "zuivere" website met alleen maar kwaliteitsvolle pagina's, iets wat Google zeker weet te waarderen!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hallo Karel,
    Is het noodzakelijk om bij optie 3 de pagina's te verwijderen? Op onze website staat een gastenboek waarbij elk gastenboek-item een aparte landingspagina is waar bij een aantal pagina's ook veel bezoek op binnenkomt. Nu willen we de pagina's waar geen bezoek op binnenkomt redirecten. We willen de detailpagina's van het gastenboek eigenlijk niet verwijderen omdat deze nog zorgen voor een preview van het gastenboek-item in het overzicht.

    1. Dag Peter,

      In dit geval heeft dit niet zoveel nut en zou ik dat niet doen. Gastenboekitems zijn onderdelen waar over het algemeen toch geen traffic op binnen zal komen, dus het heeft ook geen zin om ze te verwijderen oid. Ik zou deze laten staan. Deze tip is vooral interessant voor pagina's die wel als doel hebben traffic aan te trekken maar dat uiteindelijk niet doen.

      1. Hallo Karel,
        Dank je wel.
        Het gastenboek is onderdeel van onze webshop. Er zijn in totaal circa 450 gastenboek-items waarvan op ongeveer 80-85% weinig tot geen verkeer binnenkomt. Mede omdat deze qua inhoud van lage kwaliteit zijn. Circa 2% van de totale bezoekers komt binnen op een detailpagina van het gastenboek. Van dit bezoek converteert ongeveer 2%. Ter vergelijk. Het conversiepercentage over de gehele webshop ligt op circa 8%.

        Is het om de kwaliteit van pagina's van de totale webshop te verhogen niet verstandig de pagina's te redirecten? En kunnen deze dan wel in het CMS systeem blijven staan omdat deze nog een functie hebben als preview?
        Alvast bedankt 🙂

        1. Ah kijk! In dat geval zou ik deze dan op noindex zetten vanuit het robots.txt bestand oid. Want je wil ze waarschijnlijk wel laten bestaan omdat er bezoekers vanuit de website zelf op kunnen komen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top