Hoger in de zoekmachines? 57 zaken die Google officieel afraadt!

Voor beginnende webmasters heeft Google een document (pdf) gemaakt waarin de basis van zoekmachine optimalisatie wordt uitgelegd. Hoewel veel van dit soort zaken bij de meeste online marketeers wel bekend zijn kunnen we dit document toch goed gebruiken.
In het document wordt namelijk veelvuldig gesproken over hoe je bepaalde zaken het beste kunt aanpakken. Maar wat nog veel belangrijker is, Google geeft ook aan wat je vooral NIET moet doen. En juist dat is ontzettend interessant. In theorie geven ze hier namelijk mee aan welke zaken Google niet aanstaan, en de kans is dus ook groot dat ze je zullen straffen (je website welteverstaan) wanneer je dit toch doet.
Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van zaken die Google dus officieel afraadt, doe er je voordeel mee!

57 zaken die je volgens Google NIET moet doen

Title tag

  • Een titel kiezen die geen verband houdt met de inhoud op de pagina
  • Onduidelijke of standaardtitels gebruiken, zoals 'Naamloos' of 'Nieuwe pagina 1'
  • Eén title-tag gebruiken voor alle pagina's of een grote groep pagina's op uw site
  • Extreem lange titels gebruiken waar gebruikers niets aan hebben
  • Talloze onnodige zoekwoorden in uw title-tags plakken

Meta description

  • Een metatag met een beschrijving schrijven die geen verband houdt met de inhoud op de pagina
  • Algemene beschrijvingen gebruiken zoals 'Dit is een webpagina' of 'Pagina over honkbalplaatjes'
  • Alleen zoekwoorden in de beschrijving zetten
  • De volledige inhoud van het document kopiëren en in de metatag met de beschrijving plakken
  • Eén metatag met een beschrijving gebruiken voor alle pagina's of een grote groep pagina's op uw site

URL structuur

  • Lange URL's gebruiken met onnodige parameters en sessie-id's
  • Algemene paginanamen kiezen zoals 'pagina1.html'
  • Overmatig veel zoekwoorden gebruiken zoals 'honkbalplaatjes-honkplaatjes-honkbalplaatjes.htm'
  • Subdirectory's steeds verder binnen andere subdirectory's plaatsen, zoals '.../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/pagina.html'
  • Directorynamen gebruiken die geen verband houden met de inhoud die erin voorkomt
  • Pagina's van subdomeinen en de hoofddirectory (bijvoorbeeld 'domein.nl/pagina.htm' en 'sub.domein.nl/pagina.htm') naar dezelfde inhoud laten verwijzen
  • URL-versies met en zonder 'www' door elkaar gebruiken in uw interne linkstructuur
  • Ongebruikelijk hoofdlettergebruik in URL's toepassen (veel gebruikers verwachten dat URL's alleen in kleine letters worden geschreven en onthouden ze dan ook beter)
  • Complexe structuren van navigatielinks opzetten, bijvoorbeeld door op elke pagina van uw site een link naar elke andere pagina op uw site te plaatsen
  • Uw inhoud te ver onderverdelen (zodat gebruikers twintig keer moeten klikken voordat ze bij specifieke inhoud aankomen)
  • Uw navigatie uitsluitend baseren op vervolgkeuzelijsten, afbeeldingen of animaties (de meeste zoekmachines kunnen dergelijke links op een site wel ontdekken, maar als een gebruiker alle pagina's op een site via normale tekstlinks kan bereiken, verbetert dit de toegankelijkheid van uw site
  • Uw HTML-sitemappagina laten verouderen en verbroken links laten staan
  • Een HTML-sitemap maken die alleen pagina's vermeldt maar ze niet onderverdeelt (bijvoorbeeld op onderwerp)
  • Uw 404-pagina's laten indexeren door zoekmachines (zorg ervoor dat uw webserver zodanig is geconfigureerd dat de HTTP-statuscode '404' retourneert wanneer niet-bestaande pagina's worden opgevraagd)
  • Alleen onduidelijke meldingen weergeven, zoals 'niet gevonden', '404' of helemaal geen 404-pagina
  • Een ontwerp voor uw 404-pagina's gebruiken dat niet overeenkomt met de rest van uw site

Inhoud / content

  • Slordige tekst schrijven met grammaticale fouten en spelfouten
  • Tekst in afbeeldingen insluiten om tekstinhoud te genereren (gebruikers willen de tekst mogelijk kopiëren en zoekmachines kunnen deze tekst niet lezen)
  • Grote hoeveelheden tekst over verschillende onderwerpen op een pagina plakken zonder alinea's, subkopjes of andere indelingsopmaak
  • Bestaande inhoud rehashen (of zelfs kopiëren) die van weinig extra waarde is voor gebruikers
  • (Vrijwel) identieke versies van uw inhoud op meerdere plaatsen op uw site plaatsen
  • Meerdere onnodige zoekwoorden toevoegen die zijn bedoeld voor zoekmachines, maar vervelend of zinloos zijn voor gebruikers
  • Blokken tekst toevoegen, zoals 'veel voorkomende typefouten die gebruikers invoeren als ze deze pagina willen bereiken', die van weinig extra waarde zijn voor gebruikers
  • Tekst voor gebruikers verbergen die u wel voor zoekmachines weergeeft
  • Algemene ankertekst schrijven, zoals 'pagina', 'artikel' of 'klik hier'
  • Tekst gebruiken die niet gerelateerd is aan het onderwerp of de inhoud van de pagina waarnaar de link verwijst
  • De URL van de pagina als ankertekst gebruiken (hoewel dit in sommige gevallen gerechtvaardigd is, bijvoorbeeld wanneer u het adres van een nieuwe website promoot of hiernaar verwijst)
  • Lange ankertekst schrijven, zoals een lange zin of een korte tekstalinea
  • CSS of een tekstopmaak gebruiken waardoor links er als gewone tekst uitzien
  • Ankertekst gebruiken met uitzonderlijk veel zoekwoorden, of een lange ankertekst die speciaal bedoeld is voor zoekmachines
  • Onnodige links maken die niets bijdragen aan de navigatiemogelijkheden voor gebruikers

Header tags

  • Tekst in heading-tags plaatsen die niets bijdraagt aan een duidelijkere paginastructuur
  • Heading-tags gebruiken waar andere tags zoals <em> en <strong> toepasselijker zijn
  • De verschillende tags (en daarmee tekengroottes) in een onlogische volgorde gebruiken
  • De volledige paginatekst binnen heading-tags plaatsen
  • Heading-tags alleen voor tekstopmaak gebruiken en niet voor het presenteren van structuur
  • Overmatig veel heading-tags op de pagina gebruiken

Afbeeldingen

  • Algemene bestandsnamen gebruiken zoals 'bestand1.jpg', 'foto.gif', '1.jpg' (hoewel het voor sommige sites met duizenden afbeeldingen handig kan zijn het benoemingsproces voor afbeeldingen te automatiseren)
  • Extreem lange bestandsnamen gebruiken
  • Veel zoekwoorden in alt-tekst plaatsen of hier volledige zinnen in plakken
  • Extreem lange alt-tekst schrijven die als spam kan worden beschouwd
  • Alleen afbeeldingslinks gebruiken voor de navigatie op uw site

Robots.txt

  • Zoekresultaatachtige pagina's laten crawlen (gebruikers vinden het niet prettig om van de ene zoekresultatenpagina op de andere terecht te komen en hier vervolgens weinig van waarde te vinden)
  • Een groot aantal automatisch gegenereerde pagina's met (vrijwel) dezelfde inhoud laten crawlen (vraag uzelf af: zouden deze 100.000 kopieën van dezelfde pagina in een zoekmachine moeten staan?)
  • URL's die door proxyservices zijn gemaakt, laten crawlen

Promotie

  • Linkverzoeken naar alle sites in uw branche sturen (dit wordt als spam beschouwd)
  • Links kopen van andere sites om een betere PageRank te genereren in plaats van meer verkeer

Dus"¦ je weet wat je NIET te doen staat!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Mooie link, duidelijke taal, maar ik was Karel toch mooi kwijt.
      Wat voor zin heeft het dan om over optimalisatie te praten als je website verdwijnt als je op een link klikt die naar een andere website verwijst?
      Met vriendelijke groet,
      target="_blank

  1. Hey,
    Handig stuk, maar ik heb nog 1 vraag. Weet je toevallig wat Google denkt over op 2 verschillende url's dezelfde webpagina hebben. Dus niet via een link, maar gewoon 2 pagina's. Copy Paste zegmaar.

  2. "Navigatie
    * Complexe structuren van navigatielinks opzetten, bijvoorbeeld door op elke pagina van uw site een link naar elke andere pagina op uw site te plaatsen"
    Is het volgens jou dus niet verstandig om vanuit je artikels te linken naar andere relevante pagina's binnen je site? Want dit strookt niet met wat ik her en der hoor en lees over interne linkbuilding...

  3. @Erik van Marrewijk.
    Heb zelf dezelfde website op verschillende urls (en servers) staan. Merk geen negatieve effecten in ranking of vindbaarheid maar vraag me ook af of het wel goed is.

  4. Ow wacht, ik zie nu dat het gaat om een link naar ELKE pagina in je site... Nee, dat is niet verstandig..
    @Emile het lijkt me ook niet dat je dan een positief effect zult merken...

  5. Deze site is een enerzijds een toplijst en anderzijds een centraal punt voor affiliate activitieten. In de toplijst staan verwijzingen naar framespagina's (top en bottom). In de top staan enkele links naar andere toplijsten, in de bottom een affliatepagina. De framespagina's hebben allen eigen meta's.
    ik weet alleen niet zeker of ik de meta's goed heb gemaakt. ik heb er de tag index,no follow ingezet omdat ik niet wil dat de links in het bottomframe ook worden gevolgd. Weet iemand of dat goed is?
    voorbeeld:
    123dagblad.nl

  6. Nog een afrader, waar ik zelf als beginnend webmaster tegenaan ben gelopen: Testen met je live pagina (open deur, ik weet het).
    Toen mijn site net live was, en ik nog aan het experimenteren was om RSS op mijn site te tonen. Deed ik dit om mijn live/home pagina en niet op een test pagina.
    Ik heb toen een fout gemaakt waardoor de RSS feed(s) een PHP foutmelding gaf. Helaas (zul je altijd zien) kwam er toen een google spider langs.
    Ik schrok nog al toen ik op de google webmaster tool keek en relevante zoekwoorden zag staan zoals: php, function, error, enz.
    dom, dom, open deur, ik weet het, maar doe dit dus nooit zo. 🙂

  7. Die richtlijnen toch, het wetboek van Google waar we ons allemaal aan moeten houden. Heerlijk dat Google wereldwijd alles in de hand heeft met hun algoritme.
    Even een richtlijn aanpassen gevolgd door een big daddy update en iedere marketeer weer in paniek omdat hun SERP resultaten en PR teniet zijn gedaan.
    Weer vechten voor je positie want je geeft namelijk niet op, toch?
    Succes alle met de minimaal 150 richtlijnen 🙂

    1. Tja... je hebt natuurlijk enigszins gelijk.
      Aangezien Google voorlopig nog wel even marktleider is, is het toch verstanding de richtlijnen te blijven volgen.
      Overigens zijn het richtlijnen en geen wetten. Je hoeft dus niet aan alle 150+ te voldoen.
      Mijn mening:
      Schrijf de website voor de bezoeker (content, relevantie!) maar doe dit, waar mogelijk(!) SEO vriendelijk. Als je een paar richtlijnen opzij moet schuiven om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren dan zou ik dat vooral doen.

  8. Nette lijst Karel,
    Er wordt inderdaad nog te slordig omgesprongen met semantiek, titles, paginanamen en linktekst.
    Het is maar logisch dat zo'n sites niet echt scoren en sites met duplicate content of spam eruit gebonjourd worden.
    Zoals Erik aangeeft, je bouwt een website voor de bezoeker in de eerste plaats, want dat zijn nog altijd degene die je moet overtuigen, doe je dit op een goede manier, dan zal je automatisch scoren.

  9. Bedankt voor je overzichtelijke artikel. Erg verhelderend. Heb nog wel een vraag.
    Veel bedrijven in onze branche willen linkruilen maar vind Google dit dan wel ok?
    Zo ja, hoeveel linkjes kan je dan per week opbouwen? Zijn hier richtlijnen voor of kan je hier een schatting voor geven?

  10. Inderdaad allemaal "bekende" regels. Maar toch altijd gemakkelijk om alles weer een keer door te lezen en kijken of je niets vergeten bent 🙂

  11. klopt wel denk ik als je alle dingen
    apart zou doen.
    veelal met de combinatie van alles wat google verbiedt
    en toch "de waarde" geeft waar je voor gaat
    krijg je toch hoge rankings, rare google

  12. handige lijst, laten wij vandaag de dag niet de ratio exact anchor versus domainniet vergeter, over optimalisatie met de anchors is tegenwoordig erg tricky zeker nu met de laatste Google update van gister

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top