Twee nieuwe rankingfactoren Facebook tijdlijn

2 juli, 2015

Nieuwe rankingfactoren Facebook
Goed nieuws voor iedereen die content creëert en deelt op Facebook!
Uit onderzoek is gebleken dat men niet altijd een bericht liked, deelt of hierop reageert terwijl het wel erg interessant voor hen kan zijn.
Om dit te ondervangen heeft Facebook een aantal aanpassingen gedaan in haar algoritme om er voor te zorgen dat het nieuwsoverzicht nog relevanter wordt.

De factor 'tijd' is speelt nu ook een rol

Tot nu toe waren de belangrijkste factoren om op Facebook bovenaan te worden vertoond op de tijdlijn de 'vind-ik-leuk'-knop, het delen van en reageren op een post. Nu komt daar nog een factor bij: de tijd die een Facebook gebruiker spendeert aan het bekijken van de post.
Facebook gaat voortaan berekenen welke posts vaker en langer worden bekeken op de tijdlijn. Hierbij kijken ze naar de tijd die een gebruiker aan een post spendeert t.o.v. van de andere posts. Is deze significant hoger, dan wordt deze als relevant beschouwd en zal een nieuwe post van dezelfde bron hoger in het nieuwsoverzicht van de gebruiker worden getoond.

Gebruikersacties bij video's worden ook meegeteld

Het zelfde idee gaat op voor video's die in het nieuwsoverzicht worden getoond. Ook hier hebben gebruikers niet altijd zin om te reageren, maar kunnen ze een video wel interessant vinden.
Facebook gebruikt daarvoor de volgende gebruikersacties als een indicatie:

  • Geluid aanzetten;
  • De video op volledig scherm vertonen;
  • De video in HD vertonen.

Facebook verwacht niet dat deze verandering direct drastische veranderingen met zich meebrengt voor de statistieken van bedrijfspagina's, maar deze ontwikkeling laat wel zien dat relevante content die direct op Facebook zelf kan worden bekeken erg belangrijk is!
Tips nodig voor het creëren van content? Lees dan dit artikel op de blog wat ik eerder heb geschreven.
 

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *