Spreek je jouw websitebezoekers met u of je aan?

door | 2 juni 2015 | Internet Marketing

Wat is de juiste tone of voice vvor jouw website?
‘Spreek met 2 woorden, stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg u, u, u‘, zingt Doe Maar in ‘Pa’. Het is waarschijnlijk ook jou met de paplepel ingegoten. Zo niet, dan is er generatiekloof tussen ons.
De laatste tijd krijg ik weer geregeld de vraag: ‘spreek ik mijn bezoekers beter met je of u aan?’
Een veel gebruikte regel (vroeger toch) is: spreek iemand die je niet kent met u aan.
Nu ja, ken jij je websitebezoekers? Nee, en dus spreek je ze met u aan, zou je deze beleefdheidsregel hanteren.
Maar het ‘zeg u, u, u’ van Doe Maar is gedateerd, het is van een andere tijd. Een andere orde. (Zo, generatiekloof opgelost).
Naast dat ik met twee woorden leerde spreken, leerde ik ook dat respect niet in het woord ‘u’ zit. In België komt daar nog eens bij dat je de u-vorm vaak als een verkapte je-vorm gebruikt. Zo spreek ik mijn kinderen ook wel eens met u aan.

De betekenis van u of je voor je tone of voice

De u-vorm maakt je tone of voice formeler en daarmee schep je afstand. Waarom denk je dat banken en verzekeringsmaatschappijen de u-vorm gebruiken?
En u vertraagt het lezen van je tekst.
Hetzelfde met de aanhef ‘Beste’ of ‘Geachte’ in mailings en nieuwsbrieven. Doe niet zo deftig. Zou je iemand op straat ook zo aanspreken?
De je-vorm maakt je tone of voice informeel, vlot (eigentijds) en persoonlijk.

Risico van iemand met je aanspreken, die u wil horen

Wat kan er misgaan? Eigenlijk niet zo heel veel.
Iemand kan op zijn tenen getrapt zijn, omdat je hem met je aanspreekt, terwijl hij u verwacht.
Je kunt jezelf dan de vraag stellen of iemand die zich verkeerd aangesproken voelt enkel en alleen omdat je hem met je aanspreekt, wel een klant is die bij je past.
Elkaars kwaliteiten respecteren en waarderen, daar gaat het om!
Je of u: welke keuze je ook maakt, doe het consistent in al je communicatie, dus ook op social media, maar ook in print. En ook als je tegen iemand spreekt. Hoe raar is het dat als je op je website en in je e-mailings steeds de u-vorm gebruikt en dan in face-to-face contact of aan de telefoon ineens begint te je- en jij-en.
Had jij dit artikel liever in de u-vorm gelezen?
 

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.