Hoe gebruik je social media voor jouw showroom?

door | 2 februari 2021 | Social Media

Social media kun je gebruiken om er voor te zorgen dat klanten naar jouw showroom komen. Social media is een belangrijk middel om je merk te promoten. Social media marketing is het gebruik van social media platforms en websites om een ​​product of dienst te promoten. Hoewel de termen e-marketing en digitale marketing nog steeds erg populair zijn, wordt sociale mediamarketing steeds populairder. 

Media, Sociale Media, Apps, Sociaal Netwerk, Facebook

Inhoudsopgave

1. Wat is social media?

2. Redenen om social media in te zetten voor je showroom

3. Hoe analyseer je de concurrenten?

4. Tips om social media in te zetten

5. Voordelen social media gebruik

6. Bekende social media platformen 

7. Conclusie

1. Wat is social media? 

Social media is een verzamelnaam voor alle online marketing platformen die interactie tussen gebruikers mogelijk maakt. Gebruikers op de social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto’s en/of video’s publiceren, informatie delen ect. De bekendste social media platforms zijn: Twitter, Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat en LinkedIn.

De huidige technologie waarvan social media gebruik maakt, maakt het voor bedrijven en individuen mogelijk om goedkoop en effectief te communiceren met elkaar en grote groepen mensen. Daarnaast wordt social media vaak ingezet als marketingmiddel. 

Social media wordt niet alleen maar gebruikt voor entertainment, sociale interactie of het verkrijgen van informatie, maar wordt vaak ook gebruikt om een persoonlijke identiteit te ontwikkelen of om invloed of macht uit te oefenen op anderen.

De meeste social-media kanalen werken met een feed. Dit is gebaseerd op een algoritme. Wanneer een kanaal steeds vaker wordt gebruikt, dan wordt het algoritme in principe getraind. Het kanaal merkt op een gegeven moment wat de gebruiker leuk vindt op basis van likes, reacties en shares. Daarom is het algoritme voor iedere gebruiker verschillend.

2. Redenen om social media in te zetten voor je showroom

Showrooms kunnen social media inzetten om een aantal redenen: 

  • Vergroten naamsbekendheid: Door gebruik te maken van social media vergroot je de naamsbekendheid van jouw showroom. Door het bereik van je merk of product te vergroten zullen consumenten in contact komen met jouw producten.
  • Beïnvloeden van het koopgedrag: Social media kan het koopgedrag van de consumenten beïnvloeden. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze ook aan binnen hun eigen netwerk. 
  • Website bezoeken genereren: Via social media kan er gestuurd worden op website bezoeken. 
  • Expert status: Het bedrijfsprofiel is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kun je consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws over je bedrijf, maar ook branche gerelateerd nieuws. Wanneer er regelmatig relevante nieuwsartikelen worden gedeeld gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.
  • Niche- & local marketing: Met de komst van social media is niche marketing nog gemakkelijker geworden. Bedrijven kunnen via social media platformen gericht zoeken op demografische kenmerken en interesses. Ook lenen social media zich uitstekend voor locatiegebonden diensten. Deze diensten zijn voornamelijk geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt. 

3. Hoe analyseer je de concurrenten

Wil je weten hoe je social media kunt inzetten, dan kun je het beste eerst kijken naar wat de concurrenten doen. Dat doe je met een zogenaamde concurrentieanalyse: wat doen je concurrenten? Werkt dat? Welke posts leveren bijvoorbeeld veel engagement op, zoals shares en likes? Kijk naar zowel online als offline concurrenten. Zolang ze dezelfde doelgroep hebben, kunnen ze waardevolle informatie opleveren.

Gebruik de checklist hieronder om de social media accounts van je concurrenten te bekijken. Probeer voor elke concurrent de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Actieve accounts: welke social media netwerken gebruiken je concurrenten?
  2. Demografische gegevens van volgers: wat is de leeftijd, het geslacht en de locatie van de doelgroep?
  3. Content: wat voor soort content plaatsen je concurrenten (productfoto’s, video’s, nieuwsberichten ect.)?
  4. Content spreiding: hoe vaak plaatsen ze de verschillende content?
  5. Timing en frequentie: hoe vaak per week plaatsen ze content?
  6. Content engagement: welke posts leveren het grootste aantal shares, likes, reacties of retweets op?
  7. Promotionele content: welk percentage van de berichten bevat promotionele content?
  8. Influencers: met welke social media-influencers werken je concurrenten samen?

4. Tips om social media in te zetten

  • Werk met heldere doelen en marketing persona’s: de meeste succesvolle bedrijven op social media werken met marketing persona’s. Een persona is een fictieve vertegenwoordiging van je ideale klant. Dit is gebaseerd op marktonderzoek en data over je bestaande klanten. Als je weet wat je showroom wilt bereiken op social media en wie en waar je doelgroep is, kun je de social media strategie optimaliseren. 
  • Kies de juiste social media kanalen voor je bedrijf: niet alle social media kanalen zijn hetzelfde. Als je marketing persona een oudere zakenman is heb je waarschijnlijk erg weinig aan Snapchat. Als je social media kanalen hebt die je niet meer gebruikt, kun je die beter verwijderen. Door op social media te blijven, maar er niks mee te doen, blijf je verouderende informatie aanbieden. Als consumenten contact zoeken via dat kanaal, maar genegeerd worden, bouwt jouw showroom een slechte reputatie op. 
  • Maak een social media kalender: Maak een social media kalender om in kaart te hebben wat je wanneer schrijft. Baseer de strategie voor je social media op de doelen en persona’s voor je bedrijf. Begin langzaam en schrijf je ideeën op voor drie tot vijf berichten per week. Dit voorkomt veel stress, zodat je niet op het laatste moment in paniek nog content moet bedenken. 
  • Gebruik handige social media tools: als je de social media kalender hebt gemaakt, kun je verschillende tools inzetten om de berichten vooraf in te plannen. 
  • Laagdrempelige klantenservice: Zorg dat klanten jou met vragen of klachten (ja ook klachten) kunnen bereiken via bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Wees transparant in je communicatie. Dit zal voor vertrouwen zorgen waardoor de kans op een aankoop wordt vergroot.

5. Voordelen social media

Social media heeft een aantal voordelen:

  • Op social media staat altijd de meest actuele informatie. Door het grote aantal gebruikers is er altijd wel iemand op de hoogte van het laatste nieuws. Dat geldt voor het neerstorten van een vliegtuig tot en met de nieuwste versie van de Apple iPhone.
  • De inhoud van social media websites is vaak gemakkelijk te verspreiden door middel van ‘tweet button’ (Twitter), ‘Vind ik leuk knop’ (Facebook), ‘Share button’ (Linkedin). Dat vergroot de mogelijkheden voor een ‘sneeuwbaleffect’ enorm.
  • Social Media platforms lenen zich goed om specifieke doelgroepen te bereiken, zoals mensen met een specifieke hobby die je anders niet zou kunnen vinden.
  • Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo hechten steeds meer waarde aan Social Media. Vooral door de betrouwbaarheid die er door gebruikers aan wordt toegekend.
  • Sharing is de nieuwe mond-tot-mond reclame: een positieve ervaring die wordt gedeeld door een vriend is vele malen meer waard dan een push bericht van het bedrijf zelf. Stimuleer dit dan ook waar mogelijk.
  • Een ander cruciaal marketing voordeel van social media is lagere marketingkosten. Bijna de helft van alle bedrijven die social media marketing inzetten, ervaren een vermindering van marketinguitgaven. Dit is zelfs nog hoger voor kleine bedrijven en zelfstandige ondernemers, waar bijna 60% lagere marketing uitgaven hebben als direct gevolg van social media gebruik.  
  • 58% van de marketeers ziet een toename van trouwe volgers. Voor degenen die social media langer dan een jaar gebruiken, stijgt het percentage naar 65%.  
  • Verbeterde samenwerking tussen bedrijven op social media is ook gunstig voor het vinden van nieuwe partnerships voor jouw bedrijf. Het potentieel voor nieuwe samenwerkingsverbanden neemt toe met de hoeveelheid tijd die je besteedt aan social media marketing. Ongeveer 51% van de ondervraagden zien meer zakelijke partnerships dankzij het gebruik van social media.   

6. Bekende social media platformen

Er zijn erg veel social media platformen. De bekendste social media platformen zijn: Facebook, Instagram. Twitter, Snapchat, LinkedIn en Pinterest.

Facebook Facebook is voor social media wat Coca-cola is voor frisdranken: veruit de aller-aller- grootste. De mogelijkheden op het platform zijn eindeloos. Facebook bewijst dat hij zijn gebruikers behoudt. Facebook is een must voor ieder merk!

Instagram Instagram is erg populair. Instagram is een visueel platform. Foto’s en video’s vind je hier in allerlei vormen en maten. Instagram heeft een enorme gebruikersgroep, zodat elk merk er actief op kan zijn.

Twitter In gebruikersaantallen is Twitter niet het grootste, maar Twitter kan wel veel impact hebben! Het open karakter zorgt voor een potentieel viraal effect. Tweets zijn gemakkelijk te delen en boodschappen worden daardoor heel erg snel verspreid.

Snapchat Snapchat is vooral bekend geworden door video-en fotofilters, die het platform in de begindagen razend populair maakten. Het social media blijft tot op de dag van vandaag een bron van positiviteit en creativiteit. De overeenkomst tussen alle merken die succesvol zijn op Snapchat, is dat ze positief zijn en creatieve content delen. Snapchat is niet het platform die geadviseerd wordt om te gebruiken voor jouw showroom.

LinkedIn LinkedIn is vrijwel voor iedereen geschikt. De content die op LinkedIn geplaatst wordt, kent een duidelijke overeenkomst: alles is gericht op zakelijk gebruik. Als je zakelijke stakeholders hebt met wie je algemeen in contact wil blijven, dan is LinkedIn een uitstekend platform.

Pinterest Pinterest is een verzamelplek voor alle tekstuele ideeën, foto’s en andere content die je online tegenkomt. In de praktijk bestaat het grootste deel van de bewaarde ideeën uit esthetisch mooie afbeeldingen. Interieur, mode, recepten ect. Je kan van alles wat er mooi uitziet terugvinden op Pinterest! Heb je het gevoel dat jouw merk qua esthetiek een echte meerwaarde te bieden heeft? Dan is Pinterest wellicht je plek!

7. Conclusie

Social media is een verzamelnaam voor alle online marketing platformen die interactie tussen gebruikers mogelijk maken. De meeste social-media kanalen werken met een feed. Dit is gebaseerd op een algoritme. Wanneer een kanaal steeds vaker wordt gebruikt, dan wordt het algoritme in principe getraind. Het kanaal merkt op een gegeven moment wat de gebruiker leuk vindt op basis van likes, reacties en shares. Daarom is het algoritme voor iedere gebruiker verschillend.

Showrooms kunnen social media inzetten voor een aantal redenen:

  • Vergroten naamsbekendheid
  • Beïnvloeden van het koopgedrag
  • Website bezoeken genereren
  • Expert status
  • Niche- & local marketing

Wil je weten hoe je social media kunt inzetten, dan kun je het beste eerst kijken naar wat de concurrenten doen. Dat doe je met een zogenaamde concurrentieanalyse: kijk naar wat de concurrenten doen en werkt dat? Welke posts leveren bijvoorbeeld veel engagement op, zoals shares en reacties

Tips om social media in te zetten

  • Werk met heldere doelen en marketing persona’s
  • Kies de juiste social media kanalen voor je bedrijf
  • Maak een social media kalender
  • Gebruik handige social media tools

Voordelen social media

  • Op social media staat altijd de meest actuele informatie
  • De inhoud van social media websites is vaak gemakkelijk te verspreiden
  • Social Media platforms lenen zich goed om specifieke doelgroepen te bereiken
  • Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo hechten steeds meer waarde aan Social Media
  • Laagdrempelige klantenservice
  • Sharing is de nieuwe mond-tot-mond reclame
  • Lagere marketingkosten
  • Verkrijgen van trouwe volgers, 58% van de marketeers ziet een toename van trouwe volger
  • Verbeterde samenwerking 

Bekende social media plaformen

Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, LinkedIn en Pinterest zijn bekende social media platformen. Facebook kun je altijd voor jouw showroom gebruiken, dit is ook het grootste social media plaform. Instagram, Twitter, LinkedIn en Pinterest adviseren wij ook! Snapchat is niet relevant voor een showroom, of je moet alleen maar jongeren als klant willen hebben, maar dit is vaak niet het geval bij showrooms.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *