Een Google advertentie opzetten met Google Ads of AdWords Express?

Is het moeilijk om te adverteren in Google? Deze vraag krijg ik vaak als ik aan mensen uitleg wat voor werk ik eigenlijk doe. Waarschijnlijk zit jij nu met dezelfde vraag en wil je een duidelijk beeld voordat je jouw marketingbudget verspilt aan een te dure AdWords campagne. De opties die Google heeft ten opzichte van 5 jaar geleden zijn niet te vergelijken. Kies je voor een zoek-, display-, video - of app-advertentie of houd je het simpel door een Express account te kiezen? Graag help ik jou als ondernemer of marketingmanager verder door inzicht te geven in de verschillende mogelijkheden.

Voordat je verder gaat met het lezen van dit artikel, wil ik je graag vragen even goed na te denken over welk doel je wilt bereiken met het inzetten van Google Ads. Wil je meer leads of verkopen via jouw website? Mooi, dat is namelijk heel goed mogelijk met Google Ads.

De vraag is alleen of jouw website al zover is dat deze doelen behaald kunnen worden. De ervaring van iemand die op jouw website komt is nog belangrijker dan de targeting die je gebruikt bij het instellen van een Google advertentie. Denk hierbij aan de snelheid en gebruiksvriendelijkheid bijvoorbeeld. Dit zijn zaken waar wij altijd naar kijken als online marketing bureau. Onze werkwijze noemen wij ook wel het succesmodel, een werkwijze waar wij klanten succesvol mee maken. Het totaalplaatje is dus van belang om alles goed op orde te hebben. Op het moment dat een goede ervaring mist op de site, dan heeft het sturen van (nieuwe) bezoekers weinig zin.

Heb jij een goede website en wil je starten met adverteren? Mooi, dan zijn er binnen Google twee verschillende type advertentieaccounts. Namelijk een Google Ads account of een (AdWords) Express account. De verschillende soorten accounts kunnen goede resultaten behalen, alleen is er wel een groot verschil qua mogelijkheden. De belangrijkste verschillen licht ik hieronder toe.

AdWords Express account

Een AdWords Express account is eigenlijk een vereenvoudigde versie van het Google Ads account. Het opzetten van een AdWords Express account is erg makkelijk, hier ben je ongeveer 10 á 15 minuten mee bezig.

Je start met het invullen van jouw bedrijfsgegevens, het budget dat je wilt besteden en je maakt een advertentie voor jouw bedrijf. Je maakt hierbij een advertentie die bestaat uit tekst en die zal worden vertoond in het zoeknetwerk en/of displaynetwerk van Google.

De targeting (aan welke doelgroep jouw advertentie wordt weergegeven) zal worden bepaald aan de hand van de gegevens die je hebt aangeleverd bij de opzet van het account en aan verschillende kenmerken van jouw website. Google kijkt op basis hiervan welke zoektermen en/of plaatsingen relevant zijn.

Doordat je zelf weinig invloed hebt op de doelgroeptargeting, is er ook nauwelijks onderhoud nodig aan de campagne. Je hoeft dus geen externe partij in te schakelen die dit voor jou beheert. Het nadeel is wel dat je ook weinig controle hebt om eventueel bij te sturen.

Het Google Ads account is een vernieuwde versie van het Google AdWords account. Sinds de overgang op 24 juli 2018, zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd die de Google Ads interface efficiënter maakt. Het grootste verschil ten opzichte van een AdWords Express account is dat de gebruiker veel meer mogelijkheden krijgt om relevante advertenties te maken en te kiezen waar en op welke manier deze vertoond moeten worden. Google Ads is dan ook als het ware de grote broer van AdWords Express.

Je kunt namelijk tekst-, display-, video- of app-advertenties maken en beheren. Ook is het mogelijk om meerdere advertentievarianten te maken voor meerdere producten/diensten en deze in te delen in meerdere campagnes en advertentiegroepen. Google heeft ook verschillende tools die je hierbij kunnen helpen, zoals de zoekwoordplanner.

Doordat de mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn, is het goed om een strategie op te stellen. Wil je succes hebben, dan is het doel hetgeen waar je naartoe werkt. Welke advertising opties je daarvoor gebruikt maakt niet zoveel uit, zolang je maar de juiste kiest.

En dat is wellicht ook wel één van de nadelen van het hebben van een uitgebreid account, je kunt zoveel richtingen op dat je door de bomen het bos niet meer ziet, of in dit geval jouw doel. Het hebben van kennis en ervaring van de verschillende producten is dan ook van belang. Google heeft hiervoor een eigen academy ontworpen, namelijk de Google Academy for Ads. Je kunt hier kennis opdoen om te weten welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Erg handig, alleen is het nadeel hiervan dat er redelijk wat tijd in kan gaan zitten voor je het allemaal begrijpt. En als je het allemaal begrijpt, dan is de kunst nog om de juiste optie te kiezen. Het hebben van enige ervaring is dan ook wel vereist voor het neerzetten van een succesvolle campagne.

Als je beide accounts, Google Ads en AdWords Express, naast elkaar zou leggen, kun je stellen dat AdWords Express vooral gemaakt is voor kleine bedrijven met weinig producten en een laag marketingbudget. Google Ads is daarentegen erg uitgebreid en is meer geschikt voor de grotere bedrijven. Hieronder kort puntsgewijs een vergelijking van de voor- en nadelen van beide type advertentieaccounts.

Kortom, het verschil tussen beide type accounts is enorm. Google biedt overigens wel ondersteuning voor de advertentieaccounts, alleen is dit vanaf een dagbudget van €10.

Hopelijk heeft dit blogartikel je meer inzicht heeft gegeven over de mogelijkheden van beide accounts, maar ook de beperkingen. Het is overigens ook mogelijk om beide type accounts tegelijk te gebruiken, echter heeft dit als nadeel dat je tegen jezelf kan bieden. Het nadeel daarvan is dat de klikprijs omhoog gaat en dat je wellicht het overzicht kwijt raakt, doordat je continu moet switchen.

WIl je graag starten met adverteren via een AdWords Express account, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om later je account over te zetten naar een volwaardig Google Ads Account. Als je dit zou willen doen, dan helpen wij je hier graag mee. Vul hiervoor ons contactformulier in. Mocht je nog geen account hebben dan zou ik je willen aanraden een Google Ads account aan te maken. De meerwaarde enorm, alleen vereist het wel de nodige kennis.

Mocht je als organisatie wel willen adverteren in Google, maar niet de kennis in huis willen halen, dan kun je het uiteraard ook uitbesteden. Het voordeel hiervan is dat je snel een oplossing hebt en in het geval van KGOM een premium partner van Google. Dit heeft als voordeel dat je betere ondersteuning krijgt en nieuwe ontwikkelingen direct in jouw account worden doorgevoerd.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top