De zoekmachine optimalisatie (SEO) succes piramide

door | 2 juli 2008 | Zoekmachine Optimalisatie

Matt McGee van SmallBusinessSEM.com heeft een ongeloofelijk goed artikel geschreven over zoekmachine optimalisatie. Ik heb zijn toestemming gevraagd om het te vertalen en aan te passen naar Nederlandse begrippen en deze ook gekregen. Thanks Matt!

Voor iedereen die bezig is met zoekmachine optimalisatie is dit artikel, en deze piramide, een zeer handig naslagwerk. De theorie en piramide zijn gebaseerd op de “piramide van succes” van John Wooden.

SEO Succes Piramide

SEO Succes Piramide

klik hier om de JPG afbeelding in hoge kwaliteit (afdrukversie) te downloaden (1mb)

 

Wij vinden het prima als je naar dit artikel linkt. Gebruik aub niet de piramide afbeelding op je eigen blog/website en bied aub niet de print versie ter download aan op je eigen blog/website. Alvast bedankt, Matt & Karel.

Wat betekenen de blokken in de piramide nu precies?

Toewijding: Ieder project valt of staat met de mate van toewijding van het team. Iedereen binnen de onderneming moet er enthousiast over zijn. Eenmanszaak, MKB of grootbedrijf, één ongeïnteresseerde persoon of afdeling kan alles saboteren.

Planning: Succes op welk vlak dan ook begint met het maken van doelstellingen en het ontwikkelen van een plan om deze doelstellingen te bereiken. Wat heb je nodig, welke strategieën ga je gebruiken enzovoorts. Voor zoekmachine marketing werkt het net zo.

Product/Dienst: Alhoewel je op korte termijn klanten voor de gek kunt houden met slechte producten en/of diensten is succes mede afhankelijk van de kwaliteit van je product/dienst.

Opleiding/Kennis: Je bent een ondernemer, je hoeft geen zoekmachine optimalisatie expert te worden. Maar je zult sneller succes bereiken wanneer je toegang hebt tot de goede, juiste informatie. De zoekmachine marketing wereld verandert constant. Toegang tot up-to-date kennis is van groot belang.

Geduld: Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar voor het grootste deel van de ondernemers is zoekmachine marketing een proces dat tijd kost om goed te implementeren. Succes kost altijd een aantal maanden, vaak een jaar (of meerdere).

Design & Usability: Er zijn een aantal slechte sites die er niet uitzien en toch voor grote omzetten zorgen maar het merendeel niet. Ga voor een website die er goed uitziet én gemakkelijk te gebruiken is door je bezoekers. Zorg dat ze kunnen doen waar ze voor naar je website zijn gekomen.

Keyword onderzoek: Wanneer je de verkeerde keywords najaagt is het project gedoemd om te mislukken. Een goed keyword onderzoek is ontzettend belangrijk!

Statistieken: Het is onmogelijk om te weten of dat je succesvol bent indien je dit niet meet. Meten, analyseren en aanpassen is hier het toverwoord.

Tools: Toegang tot kwalitatieve SEO tools geven je een groot voordeel ten opzichte van de concurrenten. Nog belangrijk is weten hoe je met de data die deze tools je geven om moet gaan.

Crawlability: Een zoekmachine kan geen pagina’s indexeren als deze niet “gespiderd” kunnen worden. Ben bijvoorbeeld voorzichtig met het gebruik van Flash, gecompliceerde DHTML, javascript en je robots.txt file.

Content: Content (inhoud) is er in vele vormen: blog, artikelen, video’s, een FAQ pagina, of zelfs user generated content zoals product reviews.

Links: Je uitmuntende content zal niet hoog scoren indien deze geen inkomende links heeft. Zorg daarom voor veel, kwalitatieve en relevante inkomende links.

Sociale/Lokale Vindbaarheid: Sociale websites (denk bijvoorbeeld aan Hyves en Myspace) en local search worden steeds belangrijker. De grootte en doelgroep van je producten/diensten bepalen welke van de twee je meer gebruikt maar beide zijn belangrijk. Lokale zoekmachine optimalisatie is een must voor kleine, lokale, ondernemingen maar social marketing kan ook zeker werken. Grote bedrijven die eerder een publiek dan een locatie bewerken zullen veel kansen krijgen met social marketing. Het doel van beide is vindbaarheid. Je moet ervoor zorgen dat klanten jouw onderneming zo gemakkelijk mogelijk kunnen vinden.

Reputatie Management: Het is erg belangrijk dat je weet wat anderen over jouw onderneming vertellen. Dit geldt voor zowel kleine als grote bedrijven. Wetende dat de mening van anderen op internet steeds belangrijker wordt is het belangrijk dat je weet hoe je de online reputatie van je onderneming moet managen.

Vertrouwen: Dit is één van de belangrijkste punten. Vertrouwen van zowel bezoekers (klanten) als zoekmachines zijn een must voor succesvolle zoekmachine marketing en een bloeiende onderneming.

Wanneer je hoger in de piramide komt zie je dat buzz/mond-tot-mond reclame en/of community mee gaan helpen. Deze twee zijn in grote mate met elkaar verbonden. Het is de “menselijke factor” die de winnaars van de verliezers onderscheid in zoekmachine marketing. Zorg dat mensen en klanten over jou gaan praten, offline tegen vrienden of online op grote communities en je zult zien dat je de piramide veel sneller beklimt!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.