10 conventies waar jouw website aan moet voldoen

2 november, 2018

Wanneer wij aan de slag gaan om onze klanten succesvol te maken zijn er starten wij altijd met een uitgebreide online marketing audit. Hiervoor hebben we een interne checklist ontwikkeld van ruim 300 onderdelen die wij controleren.

Eén onderdeel van deze audit gaat over de zogenaamde conventies binnen een website. Oftewel, standaarden waar je website aan moet voldoen. Niet omdat wij dat zeggen. Maar omdat 99% van je bezoekers dit gewend zijn of verwachten. Of omdat bewezen is dat het beter werkt.

In dit artikel vind je een tiental van deze standaarden. Doe er je voordeel mee en check zeker of jouw website hier ook aan voldoet.

1. Gebruik géén carrousel of slider

Ziet er toch prachtig uit. Een prachtige carrousel op je homepage? Helaas. Uit onderzoek blijkt dat dit een averechts effect heeft.

Slechts 1% klikt überhaupt op één van de slides. En maar liefst 89% daarvan klikt alleen op de eerste slide. Doodzonde. Want een carrousel neemt een groot deel van je pagina in (zeker als deze boven de fold staat).

Kortom, geen carrousel. Dat begrijp je wel.

2. Logo linksboven

99,9% van de websites heeft het logo linksboven staan. We kunnen begrijpen dat je graag anders wil zijn om op te vallen maar je logo op een andere plaats zetten is niet de meest verstandige keuze. Oftewel, het logo hoort gewoon linksboven te staan.

3. Logo aanklikbaar

Daarnaast moet het logo aanklikbaar zijn en altijd verwijzen naar je homepage.

4. Broodkruimelpad

Zeker wanneer je een wat diepere navigatiestructuur hebt (waaronder alle webwinkels) moet de website gebruik maken van een broodkruimelpad. Bezoekers verwachten dit en ze kunnen op deze manier handig navigeren.

5. Reviews prominent aanwezig

Maak je gebruik van een externe review tool zoals Kiyoh, Feedbackcompany of Trustpilot? Zorg dan dat je deze reviews een prominente plaats geeft op je website zoals in de header of de sidebar.

Dergelijke reviews geven vertrouwen aan je bezoekers wat uit onze eigen testen keer op keer voor een hoger conversiepercentage zorgt.

6. Hoge resolutie afbeeldingen en foto's

Afbeeldingen en foto's moeten er kraakhelder uit zien. Dat betekent meestal geen zelfgemaakte afbeeldingen met Paint.

Dit is overigens één van de meest onderschatte onderdelen. Maar wees hier gewoon keihard voor jezelf. Bekijk elke afbeelding en foto op je website en zorg ervoor dat hij kraakhelder is. Geen concessies hier.

7. Duidelijke call to action

In theorie zou elke pagina slechts één duidelijke call to action mogen hebben. Uit ervaring weten we dat dit lastig kan zijn. Maar zorg ervoor dat je bezoeker duidelijk weet wat er van hem wordt verwacht.

Dit doe je door een duidelijke en opvallende call to action te gebruiken. In het onderstaande voorbeeld kun je wel raden welke call to action meer opvalt:

 

8. Contact rechtsboven

De optie om contact op te nemen met jouw bedrijf hoort rechtsboven aan te staan. Dat is namelijk de plaats waar 99% van alle websites die optie heeft staan.

En of je het nu leuk vindt of niet, dat is dus ook de plaats waar 99% van je bezoekers deze optie zoekt. In de wetenschap dat bezoekers die graag contact willen opnemen erg waardevol zijn is het dus belangrijk dat men deze optie ook snel kan vinden.

9. Duidelijk contrast teksten

Ondanks dat je overal hoort en leest dat bezoekers geen teksten lezen maar scannen is het toch belangrijk dat áls men wil lezen dat dit ook mogelijk is.

Dit betekent dat je niet te kleine lettertypes moet gebruiken én dat er voldoende contrast moet zijn tussen de tekstkleur en de achtergrond.

Dit geldt niet alleen voor de webteksten maar ook voor teksten over afbeeldingen heen. Daar gaat het namelijk ook nog vaak mis.

10. Wie zit er achter de website?

Laat zien wie er achter de website zit. Liefst met gezichten. Een "over ons" pagina met een tekst als hieronder zegt niets over de mensen achter het bedrijf:

"wij zijn bedrijf x bv en al jaren actief in de x industrie. Daardoor weten we wat u nodig heeft. Wij zijn gevestigd in x.

In plaats van zo'n droge tekst laat liever de mensen zien achter de website. Wie zijn ze, wat drijft ze? Uiteindelijk doet men zaken met personen, niet met een website.

Zelf nog standaarden?

Ik ben erg benieuwd welke standaarden jij zelf hanteert of verwacht op een website, ik zie ze dan ook graag in de reacties hieronder terug!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Mijn reactie op punt 6 hierboven: geef er altijd de voorkeur aan om geoptimaliseerde afbeeldingen met een korte laadtijd te gebruiken. Een korte laadtijd is stukken belangrijker dan een haarscherpe afbeelding!

  2. Wat ik zelf vreselijk irritant vind en dus niet bij ons op de sites wil hebben, zijn van die pop-ups waar wordt gevraagd wat je mening is o.i.d. Ik weet echter niet of bezoekers dit wel of niet verwachten op een site.

  3. Je ziet steeds vaker websites zonder 'home' . Hier verwijst alleen het logo naar de home verwijst. Zelf vind ik dit altijd verwarrend, een bezoeker moet toevallig wel snappen dat de home onder het logo verstopt zit.
    Dat de slider passé is is mij bekend, Maar toch zet jouw artikel mij aan het denken, want hoe zit het met reviews die vaak in een slider weergegeven worden? Is dat ook af te raden en hoe plaats je zulke reviews dan het beste . Of hebben die uberhaupt geen zin meer, reviews (anders dan van externe partijen, maar hier bedoel ik reviews welke je zelf plaatst op je site, wel met naam en url van de klant.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *