Hoe doe je een zoekwoordonderzoek voor een showroomwebsite?

1 oktober, 2020

Jouw klant zoekt online naar de beste oplossing voor zijn situatie. Met een zoekwoordonderzoek kan je achterhalen hoe men zoekt en hoe jij hierop kunt inspelen. In dit artikel leg ik je de basis uit van een zoekwoordonderzoek en vertel ik hoe je dit implementeert in jouw online marketing.

Waarom een zoekwoordonderzoek belangrijk is voor jouw showroom

Klanten zoeken producten en oplossingen doorgaans via Google of andere zoekmachines. Ervoor zorgen dat jouw showroom zichtbaar en vindbaar is tijdens de zoektocht van de klant is dus van zeer groot belang. Dit kan zowel organisch (SEO), via advertenties (SEA) of andere kanalen als social media. Met alleen het hebben en onderhouden van een website zorg je er niet voor dat je vindbaar en zichtbaar bent. Om dit te realiseren moet je begrijpen wat jouw klanten zoeken op het internet voordat ze naar de showroom komen. Dit doe je met behulp van een zoekwoordonderzoek. Met de resultaten van dat onderzoek vorm je een strategie en kan je onder andere jouw website, advertenties en social media berichten optimaliseren om de doelgroep aan te spreken.

1. Maak een lijst met potentiële zoekwoorden

De eerste stap is het ‘bedenken’ van zoekwoorden die je klanten gebruiken. Dit kan je op meerdere manieren doen, maar in de basis komt het neer op simpelweg creatief brainstormen en gebruikmaken van bestaande data. Uiteindelijk wil je een hele lijst met zoekwoorden hebben. Het opschrijven van een paar woorden is dus niet genoeg!

Begin met het aanmaken van een Excelsheet of Google Spreadsheet waarin je alles gaat bijhouden.

Brainstormen

  • Verplaats jezelf in het hoofd van de klant. Wat zou jij intypen als je iets zoekt wat jouw showroom aanbiedt?
  • Brainstorm samen met je verkoopteam. Jouw verkopers hebben direct contact met de klant en weten welke vragen de klanten hebben.

Data

  • Vraag aan klanten hoe ze bij de showroom terecht zijn gekomen. Is het antwoord ‘via internet’, vraag dan waar ze naar gezocht hebben.
  • Maak gebruik van Google Search Console om te achterhalen op welke termen jouw website wordt gevonden. Dit doe je via de functie Prestaties. 

Waar kan je nog meer rekening mee houden?

  • Welke producten zijn voor jou het belangrijkst?
  • Wat voor soort winkel heb je?
  • Waar bevindt jouw showroom?
  • Waar woont de doelgroep?
  • Welke dienstverlening biedt je aan?

Als het goed is heb je nu een hele lijst met potentiële zoekwoorden. Als je door de lijst heen scrollt zul je bepaalde thema’s ontdekken. Een tip hierbij is om de termen te groeperen. Zet zoekwoorden over bepaalde thema’s bij elkaar. Denk aan productcategorieën, diensten of winkelinformatie. Je hebt als showroom een lokale doelgroep. Vergeet daarom niet de naam van de stad toe te voegen waar jouw showroom is gevestigd. Denk bijvoorbeeld aan “Keukenboer Jansen Amersfoort” of “Aanrechtblad kopen in Amersfoort”.

2. Zoek naar variaties

Een belangrijk onderdeel van een zoekwoordonderzoek is het achterhalen van variaties van bepaalde zoekwoorden. Dit doe je om pareltjes te ontdekken tussen de hele lijst van zoekwoorden.

Ter illustratie. Je hebt in stap 1 het zoekwoord “Aanrechtblad” opgeschreven. Dit is wat we noemen een shorttail zoekwoord. Het bestaat uit één woord. Het voordeel van dit soort termen is dat het zoekvolume vaak hoog is. Maar, er zijn ook belangrijke nadelen. Zo kan je hieruit geen zoekintentie leiden. Want wil de gebruiker een keukenblad kopen, meer informatie over een keukenblad hebben of weten hoe je een keukenblad schoonmaakt? Het kan alle kanten op. Daarnaast is een nadeel dat de concurrentie op deze termen vaak ook hoog is. Het is dan beter om een alternatief te verzinnen waar wat minder volume op zit, maar wat nog gerichter is op bijvoorbeeld een bezoeker met een koopintentie. Bijvoorbeeld: “Aanrechtblad kopen in Amersfoort” of “Aanrechtblad notenhout op maat”.

Je hebt hiervoor meerdere mogelijkheden en oplossingen.

Eén van de eerste applicaties waarmee je dit kan doen is de Zoekwoordplanner van Google Ads. Zodra je bent ingelogd kan je deze functie vinden onder het kopje “Tools en instellingen”. Zodra je de tool hebt geopend gebruik je de functie “Nieuwe zoekwoorden ontdekken”. Je kan hierin verschillende relevante termen toevoegen waarna Google Ads verschillende variaties toont. 

Je kan ook gerelateerde zoekwoorden vinden via Google Zoeken zelf. Zodra de resultaten zijn geladen kan je onderaan de pagina zoekopdrachten vinden die gerelateerd zijn aan de zoekwoorden die je zojuist hebt ingetypt.

Daarnaast heb je ook oplossingen van andere partijen. Eén daarvan is Keysearch.co. Dit is een applicatie waarmee je zoekwoorden kan onderzoeken. Keysearch heeft een handige functie waarmee je binnen een paar tellen honderden (soms duizenden) gerelateerde zoektermen kan ontdekken. Zo heeft Keysearch bijna 700 zoekwoorden gevonden die gerelateerd zijn aan “Aanrechtblad kopen”.

Documenteer alle relevante termen die voor jouw showroom interessant zijn. Groepeer deze in de aangemaakte spreadsheet op basis van onderwerp. 

3. Kies de zoekwoorden waarop je wil gaan focussen

Als het goed is heb je nu een nog grotere lijst met zoekwoorden opgesteld. Helaas is het niet praktisch om op alle termen te gaan focussen. Het is daarom de bedoeling dat je kiest welke termen het meest interessant zijn voor jouw showroom en marketing. Van alle woorden heb je gegevens nodig als zoekvolume en concurrentie score. Hiermee kan je op basis van data bepalen of de zoekterm wel interessant is.

Waar moet je op letten?

  1. Is de term relevant? Als je geen notenhouten aanrechtbladen levert, is dat dus geen relevante en interessante term.
  2. Heeft het zoekwoord een bepaalde intentie? Alleen “aanrechtblad” toont geen specifieke intentie, de intentie kan van alles zijn. Zoekwoorden als “aanrechtblad kopen” of “beste aanrechtblad materiaal” tonen aan dat een bezoeker een koopintentie heeft of zoekt naar informatie.
  3. In welke fase van de klantreis wordt de term gebruikt? In de eerdere fase van de klantreis zoekt een gebruiker naar productinformatie (bijvoorbeeld welk materiaal het beste past bij de keuken). In de andere fases worden andere termen relevant (bijvoorbeeld “notenhout aanrechtblad kopen Amersfoort” of “openingstijden Keukenboer Jansen Amersfoort”).
  4. Wat is het zoekvolume van een term? Zoekvolume geeft aan hoeveel mensen hiernaar zoeken per maand. Een hoog zoekvolume is niet altijd goed. Vaak staat dat gelijk aan flinke concurrentie. Longtail termen hebben vaak een lagere zoekvolume, maar wel vaak wel een hogere kans op een klik.
  5. Wat is de concurrentie score van een term? Je gaat het opnemen tegen andere bedrijven die ook gevonden willen worden op de term. Keysearch en Ubersuggest geven aan in welke mate sprake is van concurrentie op specifieke termen.

4. Implementeren van zoekwoorden

Nu heb je allerlei interessante zoekwoorden die je kan implementeren in jouw online marketingstrategie. Wat kan je zo al doen?

Conclusie

Nu weet je wat jouw klanten zoeken en hoe je daarop moet inspelen! Daarmee kan je ervoor zorgen dat je een zogeheten top-of-mind positie behaalt in het hoofd van de klant. Weet jij op welke zoekwoorden jouw online marketing is gericht? Denk je dat je hier hulp bij nodig hebt? Neem dan contact met ons op!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *