Google is duidelijk: domeinextensie blijft belangrijke locatie-factor!

Gisteren plaatste Matt Cutts een interessante video over het gebruik van domeinnaamextensies op het Google Webmasters Youtube kanaal.
Steeds meer bedrijven kiezen voor een goed passende domeinnaamextensie (bijvoorbeeld: Matt zou ma.tt kunnen vastleggen). Maar over de consequenties daarvan wordt niet altijd goed nagedacht.
In de onderstaande video legt Matt uit waarom:

Conclusie/lessen

Volgens Matt gebruikt Google dus de domeinnaamextensie om iemand's locatie te bepalen wanneer het geen generieke extensie is (zoals bijvoorbeeld.com).
Wanneer je je als bedrijf richt op een bepaald land is het dus verstandig om voor de voor dat land geldende domeinnaamextensie te nemen. Nu is dat natuurlijk niet verplicht, maar als je bezoekers van Google wil ontvangen helaas wel noodzakelijk ;-).

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hallo Karel,
    Verhelderend. Ik gebruik voor een aantal domeinen .eu. Kun jij in de analogie van Matt aangeven wat de gevolgen voor een .eu domein zijn. Wordt die gelijkgetrokken met de genericiteit van .com of werkt dat anders?
    Alvast dank,
    Erik

  2. Een nuance op de conclusie dat je hierdoor minder bezoekers zou ontvangen is naar mijn mening op zijn plaats. Uiteraard geeft de extensie (beter TLD of Top Level Domain) aan uit welk land de site komt en welke taal er waarschijnlijk gesproken gaat worden. Echter geeft Matt in deze video ook al aan dat er wel een doublecheck plaats vindt: wijkt de taal af van de TLD, dan moet Google wat extra checks doen om de site juist te categoriseren.
    De conclusie of Google jou daar slechter door rankt is mijns inziens iets te kort door de bocht. Uiteraard is dat mogelijk, maar niet bewezen.
    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

  3. Een nuance op de conclusie dat je hierdoor minder bezoekers zou ontvangen is naar mijn mening op zijn plaats. Uiteraard geeft de extensie (beter TLD of Top Level Domain) aan uit welk land de site komt en welke taal er waarschijnlijk gesproken gaat worden. Echter geeft Matt in deze video ook al aan dat er wel een doublecheck plaats vindt: wijkt de taal af van de TLD, dan moet Google wat extra checks doen om de site juist te categoriseren.
    De conclusie of Google jou daar slechter door rankt is mijns inziens iets te kort door de bocht. Uiteraard is dat mogelijk, maar niet bewezen.

  4. Beste Karel Geenen,
    Naar mijn ervaring is het inmiddels achterhaald om een website op een specifiek IP te hosten. We leven in een wereldeconomie zonder echte grenzen te hebben op het internet. Als het al een meewegende factor zou zijn, is deze erg minimaal/nihil te noemen. Het enige wat hierbij zou kunnen spelen is de gedachte dat een Nederlandse bezoeker meer zou hebben aan een website gehost op een Nederlandse server (of in ieder geval een server binnen de grenzen van Nederland) gezien de verbinding en dus het laden van de website sneller zou gaan.
    Echter een server in Amerika zou in principe dezelfde snelheid kunnen bieden. Helemaal als je werkt met een combinatie van Europese en Amerikaanse nameservers. Naar mijn mening is bijv. een tool als PageSpeed (chrome) veel meer leidend en heeft meer impact op de user experience.
    Daarnaast is een extensie belangrijk. Maar ik heb een rits aan .CO domeinen die ik met Google Webmaster Tools heb ge-GEOtargeted op Nederland en deze ranken rete-goed.
    Don't believe the hype maar lees vooral veer over ervaringen van andere mensen. Vergeet niet, SEO is Bullshit. Dat wil zeggen Google maakt ons elke dag bang om ons in de waar te brengen zodat we gepushed worden om gewoon goede content te schrijven en kwaliteit te leveren.
    That's it!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top