5 Best Practices Voor Marketing Automation!

Karel
1/9/2016
Karel
1/9/2016
Marketing Automation
X
min leestijd
Best-practices-ma

Met marketing automation kun je wel degelijk het verschil maken. Wanneer goed toegepast levert het verbluffende resultaten. Marketing automation bestaat grofweg uit twee onderdelen: de gebruikte software en de manier waarop je deze inzet. Lees ook: Wat is marketing automation?De volgende 5 best practices benadrukken vooral dat laatste stuk, hoe zet je marketing automation software in.

Best Practise #1: Automatiseer de saaie en repeterende taken

Persoonlijk vind ik dit het leukste onderdeel van marketing automation. Zorg dat je gebruik maakt van het automatisatie-aspect!Er zijn ontzettend veel zaken die je kunt automatiseren. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

Automatisch verzenden van bevestigingsmails

Automatisch verzenden van bevestigingsmails wanneer iemand iets heeft besteld of een contactformulier heeft ingevuld. Deze mails kun je dan uiteraard ook weer helemaal personaliseren.Stel dat iemand bijvoorbeeld op vrijdagmiddag een contactformulier invult. Je kunt dan bijvoorbeeld een half uur later automatisch de volgende mail sturen:

Beste <<Voornaam>>,Bedankt voor je contactaanvraag. Het gaat me vandaag helaas niet meer lukken om je vraag nog te beantwoorden, maar ik beloof dat je maandag antwoord hebt.Alvast een prettig weekend!Met vriendelijke groeten,Karel Geenen

Automatische notificaties naar sales verzenden (of naar de lead!)

Wanneer een lead een bepaalde score heeft behaald of wanneer deze een bepaalde actie heeft uitgevoerd kan er automatisch een notificatie naar de salesafdeling worden gestuurd. Deze krijgen dan een seintje dat lead X klaar is om benaderd te worden.Of er kan een mail worden verzonden naar de lead zelf met de vraag of er contact mag worden opgenomen (ligt iets meer in lijn met het pull-principe ipv het push-principe).

Herinneringen

Alle soorten herinneringen zijn uitermate geschikt om geautomatiseerd te versturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een offerte die is verzonden maar waar een klant nog niet op heeft gereageerd. Of een winkelwagen die is achtergelaten zonder te betalen.Dergelijke mails kunnen verstuurd worden op basis van verschillende criteria. Voor de salesafdeling zijn dit echte time-savers!

Upsells/Crossells

Stel iemand heeft een broodtrommeltje gekocht voor zijn dochter in jouw webshop. Zo slim als je bent heb je uiteraard ook de leeftijd van het kind achterhaalt. Je kunt nu supergerichte aanbiedingen doen die exact zijn afgestemd op de leeftijd en het geslacht.Het begin van het schooljaar is bijvoorbeeld een uitgelezen kans om een mail te sturen met daarin de nieuwste brooddozen of rugzakken. En het leuke is, dit kun je elk jaar herhalen, geheel geautomatiseerd!

Best Practise #2: Teken de leadflow uit

Wanneer je succesvol aan de slag wil met marketing automation moet je ervoor zorgen dat je de leadflow goed in kaart hebt gebracht. Alleen wanneer je dit hebt gedaan kun je ook echt zaken gaan automatiseren.Allereerst is het belangrijk om een goed gesprek aan te gaan met de salesafdeling en deze goed te "ondervragen". Vragen die je tijdens dit verhoor kunt stellen:

  • Wat is een gekwalificeerde lead? Welke industrie, welke locatie, functie enz.
  • Welke activiteiten onderneemt een prospect die meestal een voorbode zijn van een lead die klaar is voor de salesafdeling (download van bepaalde whitepaper, bezoek van een bepaalde pagina)?
  • Hoe lang duurt een gemiddeld salesproces?
  • Hoeveel personen zijn er vaak betrokken bij het verkoopproces?

Wanneer je het antwoord hebt op deze vragen kun je het proces dat een lead doorloopt beter in kaart brengen en weet je op welke momenten er welke communicatie uit moet gaan.Het uittekenen van de leadflow is overigens een proces wat veel verder gaat dan dit stukje. Belangrijk is dat je weet dat het moet gebeuren. Hoe dit exacte proces eruit ziet is voer voor een ander artikel ;-).

Best Practise #3: Reageer snel!

Dit slaat niet alleen op marketing automation maar op marketing en sales in het algemeen. Wanneer iemand een reactie verwacht, zorg er dan ook voor je deze snel geeft. Liefst binnen 5 minuten. Zeker wanneer iemand steeds hoger op de "klaar-voor-een-sale" ladder klimt wordt dit nog belangrijker!Bij de eerste best practice heb ik al laten zien hoe je dit voor een deel ook kunt automatiseren.

Best Practise #4: Bied de juiste content op het juiste moment

Wanneer je een uitgebreide leadflow hebt ontwikkeld weet je als het goed dus ook op welk moment er welke behoefte is aan welke informatie. Met het marketing automation systeem kun je deze content dus ook op het juiste moment sturen.Wat de goede marketing automation software onderscheidt van de standaard e-mailmarketingprogramma's is dat je de content kunt versturen op basis van triggers. Niet zoals je vaak ziet op een vast tijdstip maar alleen op het moment waarop je "zeker" weet dat iemand klaar is voor de volgende stap.Deze triggers (voorwaarden) kunnen bijvoorbeeld het bezoek van een bepaalde pagina zijn of het klikken op een bepaalde link.[caption id="attachment_33803" align="aligncenter" width="690"]

actie

Voorbeeld van het kiezen van een conditie in de door ons gebruikte marketing automation software[/caption]

Best Practise #5: Geef leads een score

Tenslotte nog een belangrijke best practice waar ik al eerder over heb geschreven: het toepassen van leadscoring! Dit is een onderdeel van marketing automation waarin het automatisatie stuk ten volle wordt benut en wat je dus ontzettend veel tijd bespaart.Lees het artikel hier: Leadscoring: wat is het, en hoe pas je het toe in de praktijk?

Heb jij nog tips of ideeën?

Uiteraard ben ik erg benieuwd of degene die al aan de slag zijn met marketing automation ook nog een aantal best practices wil delen met onze lezers, kom maar op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier