4 stappen naar een krachtige marketingstrategie

Zo maak je een marketingstrategie!

De reden dat veel marketingstrategieën falen is omdat ze geen onderdeel uitmaken van een groter geheel, een overkoepelende marketingstrategie. Een overkoepelende strategie zorgt ervoor dat je weet welke tactieken werken voor je onderneming en zorgt ervoor dat de verkopen blijven binnenkomen als een Zwitsers uurwerk, ongeacht de economische trends...

In dit artikel praten we over een algemene marketingstrategie. De rest van deze website gaat vooral over internet marketing strategieën zoals zoekmachine optimalisatie, social media en zoekmachine adverteren.

Het bepalen van de marketingstrategie

Ik kwam laatst een mooie vergelijking tegen. Stel je eens voor dat je op jacht bent. Je staat midden in het bos met een geweer in je hand. Zonder een marketingstrategie schiet je op elk blaadje wat door de wind beweegt.

Je marketingstrategie bepaalt of je op fazanten of op konijnen moet schieten. Je strategie bepaalt niet alleen waar je op moet schieten, het bepaalt ook wanneer je het geweer aan je schouder moet leggen en de trekker moet overhalen.

In deze vergelijking zit meer informatie dan je denkt. Jaag je bijvoorbeeld op ijsberen dan zul je in de Biesbos weinig kans van slagen hebben.

Je moet er niet alleen op letten waar je gaat jagen, je zult ook moeten bepalen waarmee je gaat jagen. Niet elk geweer is geschikt om een ijsbeer mee neer te schieten.

Wanneer je nog nooit hebt gejaagd (houden zo!) dan moet je weten dat het richten bepaalt of dat je het doel zal raken. Is de kijker op je geweer niet goed afgesteld dan kun je nog zo goed richten en kan het geweer nog zo goed werken, je zult altijd missen.

Wanneer je marketingstrategie ervoor zorgt dat het geweer goed werkt en de kijker goed is afgesteld is de kans van slagen vele malen groter.

Vier stappen voor een krachtige marketingstrategie

STAP 1 - Marktonderzoek

Hier kom je erachter wat je nog niet weet. Hoe meer je weet des te beter de strategie werkt. Onderzoek dus je:

  • Doelgroep
    Leeftijd, inkomsten, opleiding, huwelijkse staat, religieuze voorkeuren, woonplaats, hobby's enz. enz.

Je kunt nooit genoeg weten van je klanten.

  • Concurrenten
    Wie zijn je concurrenten. Zijn ze alleen actief op jouw gebied? Wat is hun USP (Unique Selling Proposition = Uniek verkoop argument)

Het zal je misschien verbazen dat je concurrentie helemaal geen ander bedrijf hoeft te zijn. Kijk maar naar de autowasstraat. Hun grootste concurrent is de klant zelf! In plaats van zich te richten op andere wasstraten richten zij zich nu op het voorlichten van hun klanten waarom het beter is om een auto door de wasstraat te laten wassen. Nadat wasstraat eigenaren de marketing strategie hadden aangepast zijn de verkopen duidelijk gestegen!

Stap 2 - Lokaliseer de problemen van de klant en probeer daar een oplossing voor te zoeken

Iedereen heeft problemen. Marketing is omvat ook de manier waarop je een oplossing bied voor deze problemen. Bied je de juiste oplossing op de juiste manier aan de juiste mensen? Dan willen zij er graag voor betalen!

Wanneer je alles van je klant weet (zie stap 1) dan weet je dus ook wat hun problemen zijn.

Stap 3 - Bepaal de emotionele raakvlakken die ervoor zorgen dat de verkopen toenemen

Het daadwerkelijk kopen van een product is een ingewikkelde en emotionele beslissing. De reden dat een klant iets koopt hoeft op het eerste gezicht niet altijd even logisch te zijn. Wanneer je bijvoorbeeld kaarsen verkoopt zijn je klanten misschien ook geïnteresseerd in:

  • wierook
  • tafelkleden
  • ambiance

Wanneer je deze producten ook aanbiedt zul je zien dat de verkopen stijgen.

Zorg er dus voor dat je weet wat je klanten graag kopen en pas daar je marketing strategie op aan.

Stap 4 - Creëer een strategie die resulteert in een optimale marketing inspanning

Nu is het tijd om de informatie van de bovenste drie stappen samen te voegen tot de perfecte marketing strategie voor je bedrijf.

Het volgen van deze vier stappen is de basis voor het creëren van een succesvolle marketing strategie.

Deze strategie is niet alleen belangrijk als je een product verkoopt. Iemand die probeert zijn inkomsten te halen uit bijvoorbeeld alleen maar adsense zal ook een duidelijke strategie moeten hebben.

Vond je dit een interessant artikel? Schrijf je dan in op mijn gratis nieuwsbrief rechtsboven. Verder vind je op deze website nog veel meer interessante artikelen, voornamelijk over het leukste onderwerp ter wereld: internet marketing! Bekijk de volgende onderwerpen ook eens:

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Leuk artikel Karel! Ik vind het toch altijd prachtig om te zien dat de bekende oude marketing technieken (vaak op offline gebaseerd) gewoon prima mee kunnen in de hedendaagse tijd.

    (natuurlijk voor een groot deel ook logisch aangezien die er niet voor niets zijn gekomen).

    Je titel is wellicht ook niet geheel willekeurig 'marketing' genoemd en niet 'e-marketing' 😉

  2. Heel duidelijk, ik snap alleen een punt niet.

    Wat houdt die marketingstrategie dan uiteindelijk precies in ? is er niet een bepaalde format die je kan aanhouden?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top